فرهنگیان و دانش‌آموزان کیش، همچنان از شرایط آموزش و پرورش گله‌مند هستند؛

فراز و نشیبی به نام آموزش و پرورش کیش

یکی از موضوعاتی که ظاهرا بحث درباره‌اش پایانی ندارد، آموزش و پرورش کیش است. گلایه‌های به‌حق فرهنگیان و مطالبات اولیاء دانش‌آموزان که تاکنون بی‌نتیجه بوده‌اند از یک طرف، و اقدامات و دستاوردهای آموزش و پرورش که معمولا هم دیده و قدر دانسته نمی‌شوند از طرف دیگر هنوز و همچنان صدر واگویه‌های مردمی و رسانه‌ها مخصوصا در فضای مجازی است.

به گزارش اخبار جزایر، یکی از موضوعاتی که ظاهرا بحث درباره‌اش پایانی ندارد، آموزش و پرورش کیش است. گلایه‌های به‌حق فرهنگیان و مطالبات اولیاء دانش‌آموزان که تاکنون بی‌نتیجه بوده‌اند از یک طرف، و اقدامات و دستاوردهای آموزش و پرورش که معمولا هم دیده و قدر دانسته نمی‌شوند از طرف دیگر هنوز و همچنان صدر واگویه‌های مردمی و رسانه‌ها مخصوصا در فضای مجازی است.

بر همین اساس پای درددل فرهنگیان نشستیم و گفت‌وگویی نیز با رییس اداره آموزش و پرورش کیش داشتیم تا هم پاسخ برخی مطالبات را دریابیم و هم دستاوردهای اداره را در یک سال گذشته بدانیم و بگوییم.

آش نخورده و دهان سوخته فرهنگیان کیش

فرهنگیان این‌گونه گفتند که، کمتر کسی پیدا می‌شود که حتی اگر چند صباحی در کیش زندگی کرده باشد از مشکلات و مسائل عدیده آموزش و پرورش و معلمان جزیره کیش بی اطلاع باشد و هر سال نیز و از زبان هر مسئولی که متولی سازمان و یا آموزش و پرورش این منطقه می‌شود وعده‌های شیرین و گوش‌نوازی مبنی بر حل آن مشکلات شنیده می‌شود که در اکثر مواقع نیز نه پیگیری می‌شود و نه محقق.

اما چند ماه قبل خبری بسیار جذاب و قابل توجه منتشر شد مبنی بر اختصاص مبلغی با عنوان کیفیت‌بخشی به فرهنگیان شاغل در جزیره کیش؛ خبری که نه تنها در سطح منطقه که حتی در بسیاری از خبرگزاری‌های ملی و سراسری نیز بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد، به طوری که کمتر رسانه‌ای را در داخل جزیره می‌شد یافت که این خبر را چندین بار با چنان آب و تابی منتشر نکند و شرح و تفسیری بر آن نیاورد تا جایی که همگان را تصور بر آن شد که کیش همان بهشت گمشده معلمان است و زین پس هر معلمی که در کیش شاغل باشد و شود از چنان مزایایی برخوردار خواهد شد که نگو و نپرس و هر کسی که می‌خواهد در کنار اجر معنوی و اخروی معلمی از منافع مادی و دنیوی آن نیز بهره‌مند شود باید کیش را برگزیند و صد البته که هنوز نه بر دار شده بود نه بر بار که سیل تبریک‌ها و تهنیت‌ها و گاه طعنه‌ها و زخم زبان‌های افراد خارج از گود روانه روح و روان معلمین عزیزی شد که گوششان از این وعده و وعیدها پر بود.

هر چند اکثر همکاران فرهنگی ما با ذهنیتی که از قبل داشتند چندان دل به این خبر نبسته و کیسه‌ای هم برای آن ندوخته بودند اما گستردگی و نوع انعکاس این خبر، کورسو امیدی در دلشان روشن کرد که شاید و شاید این بار در بر پاشنه‌ای دیگر بچرخد و هزار وعده خوبان این یکی وفا بکند چرا که مگر می‌شود مسئولین بلند پایه سازمان منطقه آزاد کیش و اداره آموزش و پرورش متفقا چنین وعده‌ای را بدهند و به آن عمل نکند؟!

سال تحصیلی آغاز شد و تعدادی از فرهنگیان از سراسر کشور عزیزمان به این امید شیرین، رخت سفر بستند و ترک دیار کرده و غربت را انتخاب نمودند که از این مزایای ارزشمند، قابل توجه و چشمگیر در کنار سایر همکاران ساکن در جزیره، بهره‌مند شوند اما با گذشت حدود ۲ماه، نه‌ تنها خبری از تحقق این وعده نشده که همان وعده‌های هر چند اندک گذشته نیز بر زمین مانده است و ما معلمین جزیره مصداق همان کسانی شدیم که دهانمان بر آش نپخته و نخورده حضرات مسئول سوخت و هر روز هم در صف نانوایی و بقالی و تاکسی و کوچه بازار باید پاسخگوی سوالات کسانی باشیم که جویای چگونگی هزینه‌کرد این کمک هزینه به اصطلاح کیفیت‌بخشی هستند.

آمار بی‌سابقه‌ی ۶۰ ورودی جدید با استخدام رسمی در کیش

صالح بهرام پور، مدیر آموزش و پرورش منطقه آزاد کیش در گفت‌وگو با اخبار جزایر با بیان این مطلب که ۶۰ نفر استخدام جدید داشتیم که در تاریخ آموزش و پرورش کیش بی‌سابقه بوده است، گفت: ۲۹ نفر از این تعداد به عنوان آموزگار استخدام شده‌اند.

وی در خصوص مسکن فرهنگیان به دریافت ۲۷ واحد مسکونی اشاره کرد و افزود: با توجه به تعداد فرهنگیان زحمتکش و محدودیت واحدهای مسکونی، بنا شد هزینه‌ی این واحدها به‌علاوه‌ی کمک‌هزینه‌های دیگر، در قالب “مشوق کیفیت‌بخشی”، به تمامی فرهنگیان اعطا گردد.

بهرام‌پورمبلغ این مشوق را حدود ۴ تا ۱۲ میلیون تومان عنوان کرد و افزود: مصاحبه، بررسی سوابق افراد در مدارس خاص و ارزیابی که توسط مدیر، والدین و کارشناسان صورت می‌گیرد، تعیین‌کننده‌ی میزان این مشوق خواهد بود و از مهرماه همین امسال منظور گردیده است.

وی تدبیر و سیاست را در اخذ این تصمیم موثر دانست و ادامه داد: طی فراخوان در سامانه نقل و انتقالات وزارتخانه، حدود ۲۸ ورودی همین اخیرا داشتیم که تمام ورودی‌ها با مصاحبه و گزینش انجام شد و این بر خلاف دوره‌های گذشته است.

بهرام‌پوربا تاکید بر این‌که امسال کلاس درس خالی نداریم، خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای سطح آموزش کیش، برای دبیرانی که از مدارسی مثل تیزهوشان، شاهد یا نمونه‌دولتی تشریف بیاورند، مشوق‌های خاص درنظر گرفته شده است.

وی با بیان این مطلب که پیش‌تر،صرفا محتاج نظم‌بخشی در کوتاه‌مدت و تبیین رویکرد بودیم، به برنامه‌ی میان‌مدت و ایجاد انگیزه برای حفظ و جذب نیروهای مجرب انسانی اشاره و تصریح کرد: سال بعد امکان جذب گزینشی متقاضیان را خواهیم داشت و برای خدمت‌گذاران حاضر نیز، انگیزه‌ی بیشتری جهت خدمت‌گذاری بهتر پیش خواهد آمد.

بهرام‌پوربا تاکید بر اهمیت تزریق نیروهای جوان و پرانرژی و حضور آنها در کنار نیروهای پیشکسوت گفت: چالش‌های اصلی نیروی انسانی و فضای آموزشی با تدابیر پیش‌گرفته‌شده در حال حل هستند که ۲۷ واحد واحد مسکونی و طرح مشوق در قالب تدابیرمیان‌مدت انجام شد و در برنامه‌ی بلندمدت نیز در توسعه فضاهای آموزشی با استفاده از ظرفیت‌های موجود، و بدون معطلی و انتظار ساختمان‌های صرفا کلنگ‌خورده به نتیجه رسید.

وی بر استفاده از فضاهای موجود تاکید کرد و افزود: ۴ کلاس در مدرسه هدف و ۷ کلاس در مدرسه استثنایی امید، ۳ کلاس در هنرستان خوارزمی، ساخت فضاهای جدید الغدیر، ساخت ساختمان سیدین و۱۸ کلاس و ۷ کارگاه، درنهایت با حدود ۵۸ کلاس درس، به توسعه‌ی فضای آموزشی، بدون ساخت مدرسه جدید انجامید که این امر مستلزم شناخت و تسلط به منطقه بود.

مدیر آموزش و پرورش منطقه آزاد کیش با اشاره به طرح نوسازی از دیدار با مدیرکل ریاست حوزه نوسازی اداره آموزش و پرورش و تفاهم‌نامه ساخت فضاهای جدید خبر داد.

دستاوردهای آموزشی

بهرام‌پور در ادامه به برنامه‌ریزی و تلاش و پیگیری‌های آموزشی اشاره و تصریح کرد:۳۳ درصد رشد در قبولی کنکور، ۸۸ درصد رشد قبولی رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ علی‌رغم ترافیک کنکورهای زیر ۵۰۰۰ سال گذشته از این جمله است که یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی محسوب می‌گردد.

وی همچنین با اشاره به آزمون نهایی، از رتبه‌ی اول کیش در استان هرمزگان خبر داد و افزود: امسال نیز دو آزمون تعیین سطح برای دانش‌آموزان طراحی و اجرا شد تا با آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی به نتایج بهتر و بیشتری دست یابیم.

بهرام‌پور با اشاره به جلسات عمومی انگیزشی برای دانش‌آموزان و والدین، با دعوت از کارشناس خبره‌ی این حوزه از منطقه‌ی ۱تهران خاطرنشان کرد: از همین اکنون، برنامه‌ریزی برای سال آینده انجام شده است و دعوت از استادان مجرب ملی جهت دروس پایه از این جمله است.

وی با تاکید بر این‌که سه سال متوالی مقام‌آور جشنواره خوارزمی بودیم و در المپیادهای علمی نیز افتخار آفریدیم، از اهمیت و طرح استعدادیابی در مقطع متوسطه‌ی اول و ابتدایی خبر داد و افزود: شناخت، علاقه، ظرفیت و شرایط خود دانش‌آموزان وهدف‌گذاری درست باعث انگیزه می‌گردد تا امید در دل دانش‌آموز باشد، و در نتیجه‌ی آن از گزند آسیب‌های اجتماعی هم در امان خواهد بود و پا در مسیرهای انحرافی نخواهد گذاشت و ضمن پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به نجات افراد و درنهایت نجات جامعه خواهد انجامید.

بهرام‌پور همچنین با ابراز خرسندی از استقلال پژوهش‌سرا از طرح‌های آموزشی و حضور دانش‌آموزان کیش در تورنمت‌های ملی آموزشی، ذهنی و ورزشی با بهره‌مندی از این ظرفیت خبر داد.

مدیر آموزش و پرورش منطقه آزاد کیش با بیان این مطلب که هدف شخصی نداشتم و آرزویم خدمت به عموم مردم بود، بر اهمیت ایجاد تعامل سازنده برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های هرکدام از چهار ضلع: آموزش و پرورش استان هرمزگان، وزارت آموزش و پرورش، سازمان منطقه آزاد کیش و مردم، تاکید کرد و گفت: صادقانه کار کردم و تمام هنر خود را در عدم بهانه‌تراشی معطوف و درنتیجه تهدیدهای ظاهری را به فرصت تبدیل کردم.

وی در پاسخ به مشکلات کمبود کتاب درسی دانش‌آموزان بعد از گذشت نزدیک به یک سوم از سال تحصیلی گفت: ۱۷۲۸۵۴ جلد کتاب توزیع شده است و کمتر از ۲۰۰ جلد کمبود داشتیم که طی ۸ مرحله به جزیره ارسال شده‌اند و در مراحلی مشکلاتی مثل از قلم افتادن عنوان یا کاستی تعدادی اتفاق افتاد که البته ثبت‌نام دیرهنگام بسیاری از خانواده‌ها نیز، سبب‌ساز این نقص بود اما اجازه ندادیم مشکل حاد شود و در حال رفع کامل است.

اخبار جزایر، منتظر ارسال نظرات ارزشمند مخاطبین به منظور مطالبه‌ی بعدی از معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش و همچنین پیگیری تحقق وعده‌های مطروح در این گزارش می‌باشد.

سطح علمی معلم‌های مدارس و کیفیت زندگی دون از شان فرهنگیان محترم از جمله مواردی است که همچنان جرو مطالبات بی‌نتیجه‌ی مردم کیش است.