از جمله خدمات رایگانی که توسط مرکز بهداشت انجام می‌شود؛ 

اهمیت و پیگیری سلامت بانوان در کیش

همزمان با هفته سلامت بانوان ایرانی، معاینات زنان و غربالگری سرطان‌های شایع زنان در کنار خدمات روزمره‌ی دیگر، در مراکز بهداشت جزیره کیش در حال انجام است.

همزمان با هفته سلامت بانوان ایرانی، معاینات زنان و غربالگری سرطان‌های شایع زنان در کنار خدمات روزمره‌ی دیگر، در مراکز بهداشت جزیره کیش در حال انجام است

به گزارش اخبار جزایر، سه شنبه ۲۴ تا دوشنبه ۳۰ مهرماه هفته‌ی سلامت نام دارد و مراکز بهداشت جزیره کیش همزمان با سراسر کشور، علاوه بر خدمات همیشگی خود، معاینات زنان و غربالگری بیماری‌های شایع این قشر از جامعه را در دستور کار قرار داده است.

در همین راستا به مرکز بهداشت بوعلی واقع در منطقه سفین کیش مراجعه و خدماتی را که به زنان ارائه می‌گردد، مشاهده و ثبت کردیم.

اطلاعات خانواده‌ها در ابتدای مراجعه به مراکز بهداشت، در سامانه ثبت و درصورت ثبت قبلی، استعلام می‌شود. بررسی‌ها، وابسته به سن و جنسیت افراد متفاوت است و شامل مواردی همچون “بررسی قد و وزن”، “چاقی شکم”، “بررسی‌ بیماری‌های فرد یا فامیل درجه‌یک وی” می‌شود و بعد از توصیه‌های تغذیه‌ای، درصورت نیاز “ارجاع به پزشک و آزمایش” یا “متخصص تغذیه و ارائه رژیم” انجام می‌گردد.

نتیجه‌ی غربالگری نیز اگر منفی بود، توصیه به مراجعه‌ی سالی یک‌بار صورت می‌پذیرد و اگر مثبت تشخیص داده شود، ارجاع به پزشک و مشاور روان و پیگیری توسط بهداشت در دستور کار قرار می‌گیرد و تمام طول درمان توسط کارشناس مربوط به هر منطقه پیگیری می‌گردد.

شایان ذکر است که نمونه‌گیری و آزمایش در این مرکز، رایگان است و درصورت نیاز به درمان، داروها هم رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد، چنانچه تمامی افراد ۱۲سال به بالا نیز، به میزان ماهی یک عدد، مکمل ویتامینD دریافت می‌کنند.

سبک زندگی مخصوصا برای متاهلین، آموزش‌های باروری، تشویق به فرزندآوری، سلامت زنان، بررسی سابقه واکسن کزاز مخصوصا برای افراد باردار یا در ین باروری، الگوی تغذیه، الگوی خواب، تحرک و ورزش و سبک غذا خوردن نیز از دیگر آموزش‌هایی است که جزو خدمات رایگان این مراکز قرار دارد.

معاینه سینه و پاپ‌اسمیر و عفونت‌های زنانگی، از دیگر خدمات ارزشمند این مراکز است که هرروزه در حال انجام بوده و به جد پیگیری می‌شود.

در این خصوص، معاینه سینه اول به بانوان آموزش داده می‌شود و چنانچه موردی مشاهده گردد، با مراجعه به بهداشت پیگیری‌های بعدی جهت تشخیص و درمان انجام می‌شود.

یکی از کارشناسان مرکز بهداشت بوعلی در گفت‌وگوی اختصاصی با اخبار جزایر، با تاکید بر لزوم معاینات روتین بیماری‌های زنان، به اهمیت تشخیص به‌موقع سرطان سینه اشاره کرد و افزود: برای افراد ۴۰سال به بالا، ماموگرافی سالیانه توصیه‌ی اکید می‌شود و در سایر سنین نیز درصورت مشاهده یا لمس هرگونه مورد مشکوک باید مراجعه به پزشک صورت پذیرد.

خدمات خاص در مرکز بهداشت کیش

خانه‌های بهداشت محیطی‌ترین واحد ارائه خدمات در نظام شبکه‌های بهداشتی و درمانی

در سراسر کشور هستند که در راستای اهداف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ماموریت‌های مختلفی برای منطقه تحت پوشش خود دنبال می‌کنند. اما در جزیره کیش، خدماتی منحصر به فرد ارائه می‌گردد که همچون بسیاری از حوزه‌های دیگر پیش‌رو و پایلوت می‌باشد.

تزریق واکسن پرونار به نوزادان دو تا شش‌ماهه به‌صورت کاملا رایگان از جمله‌ی این خدمات است که در کل کشور فقط در سه منطقه ارائه می‌گردد.

اهدای سبدهای اقتصادی با اعتبار یک میلیون و صد هزار تومان به خانوارهای منتخب کم‌برخوردار، اعطای شیرخشک رایگان به مادران دارای چندفرزند یا بیمار یا کم‌برخوردار نیز از دیگر خدمات این مرکز است.

پرونار واکسنی به‌جهت پیشگیری از ابتلا به کونژوگه (PCV) است که به منظور پیشگیری از عفونت‌های ناشی از باکتری پنوموکوک طراحی شده است. این باکتری مسئول ایجاد بیماری‌های مختلفی مانند ذات‌الریه (پنومونی)، مننژیت، سپتی‌سمی (عفونت خون) و اوتیت میانی (عفونت گوش میانی) است.

گفتنی است به جهت ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر، تعداد حوزه‌ها در مراکز بهداشت کیش ۹ منطقه بلوک‌بندی شده و شامل فارابی ۵ منطقه، صفین ۲منطقه، و سحر ۲ منطقه تقسیم شده است و تعداد مراقبان سلامت ۵ نفر و ماما نیز ۱۰ نفر هستند.

 

سرطان در زنان می‌تواند گریبانگر هر فردی باشد. اما برخی از انواع آن‌ها شایع‌تر از بقیه و بیش‌تر در برخی افراد اتفاق می‌افتد.

با توجه به فرارسیدن هفته سلامت بانوان ایرانی ۲۴_۳۰ مهرماه، مرکز بهداشت کیش از بانوان گرامی دعوت کرد جهت انجام معاینات زنان و غربالگری سرطان‌های شایع زنان (پاپ اسمیر و…) مراقبت‌های پیش از بارداری و فرزندآوری همه‌روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸ تا ۱۳ به مرکز بهداشت بوعلی، پایگاه بهداشت صدف و پایگاه بهداشت سحر مراجعه نمایند.

گفتنی است، اجرای پویش مراقبت کودکان زیر ۶ سال با هدف ارتقای مراقبت کودکان، شناسایی کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی, غربالگری کودکان ۳ تا ۶ سال مشکوک به اوتیسم، بررسی سوءتعذیه، تجویز سافت‌ژل ویتامین A جهت کودکان ۲ تا ۵ سال و بررسی واکسیناسیون کودکان

از تاریخ ۷ مهر الی ۳۰ آبان، در کلیه مراکز و پایگاه‌های بهداشتی انجام می‌شود.

ساعات کار این‌ مراکز، شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۳ پنج‌شنبه‌ها ۸ الی ۱۲/۳۰ تعیین شده است.

شعار هفته ملی سلامت بانوان ایران از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت با عنوان «بانوی سالم، مادر سالم، نسل سالم» اعلام شده است.

گفتنی است، تمامی خدمات مذکور، در جزیره زیبای کیش، همیشگی است و سراسر سال ارائه می‌گردد.