رییس کل دادگستری هرمزگان، در نشست تودیع و معارفه‌ی دادستان کیش گفت:

رضایت‌مندی نزدیک به ۱۰۰درصدی از دستگاه قضا در کیش

رضایت‌مندی از دستگاه قضا در جزیره، بیش از ۹۵ درصد بوده است.

رییس کل دادگستری هرمزگان در نشست تودیع و معارفه‌ی دادستان کیش، از اجرای سومین نسخه‌ی قانون سوم تحول خبر داد و افزود: رضایت‌مندی از دستگاه قضا در جزیره، بیش از ۹۵ درصد بوده است.

به گزارش اخبار جزایر، مجتبی قهرمانی در نشست تودیع و معارفه‌ی دادستان کیش، از آغاز فرایند اجرای دو قانون مهم خبر داد و تاکیدکرد: قوه قضائیه در دوران تحول قضائی قرار دارد و آخرین سند تحول قضائی ابتدای سال جاری، به‌روزرسانی و ابلاغ شده است و درحال حاضر در حال اجرای سومین نسخه‌ی قانون سوم تحول هستیم.

رییس کل دادگستری هرمزگان، به “قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول” اشاره کرد و افزود: این قانون، از سوم تیرماه امسال لازم‌الاجرا شده است و از قوانین و اقدامات مهم تحولی قوه قضائیه به‌شمار می‌رود؛ چنانچه سالیان سال کسی گمان تصویب و اجرای این قانون را هم نداشت.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون، طی فرایندها و ایجاد سامانه‌هایی، تمام معاملات‌ و اقدامات مربوط به اموال غیرمنقول، باید رسما ثبت گردند وگرنه فاقد هرگونه وجاهت و استناد قانونی در محاکم رسمی است. این قانون در هر بخش مردم، هم دستگاه قضا و هم دفاتر املاک دارای آثار مثبت است.

تمامی معاملات اموال غیرمنقول باید ثبت رسمی گردند

قهرمانی خاطرنشان کرد: مردم مستحضر باشند که اسنادی که از ۰۴.۰۳ به‌بعد ثبت می‌شوند باید به رنگ سبز درآید و هیچ قولنامه‌ی غیررسمی‌ای بدون ثبت، معتبر نخواهد بود و تمام معاملات‌ در دفاتر املاک باید ثبت رسمی گردند که در همین راستا، مشاوران املاک درحال آموزش هستند و باید زیرساخت‌های لازم را جهت دسترسی به سامانه‌های مرتبط ایجاد کنند، چراکه روش کارشان زین‌پس متفاوت خواهد بود و صرفا پیش‌نویس معاملات را انجام خواهند داد. درصورت اجرای صحیح این قانون، قطعا با کاهش پرونده‌‌های قضائی روبه‌رو خواهیم بود.

وی افزود: حوزه معاونت اول قوه قضائیه ستاد قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد رسمی، به‌جد پیگیر اجرای این قانون و سامانه‌های مرتبط با آن هستند.

رییس کل دادگستری هرمزگان، در ادامه به “قانون شورای حل اختلاف” اشاره کرد و افزود: این قانون مورخ ۱۴۰۲.۰۹.۰۶ ابلاغ و لازم‌اجرا شده و قوه‌ی قضائیه مکلف شده است، ظرف یک سال، دادگاه‌های صلح را راه‌اندازی کند، که شرایط ایجاد این دادگاه‌ها، در جزیره مهیا است.

تعارض قوانین و دوگانگی مدیریتی مناطق آزاد

قهرمانی به یکی از گفتمان‌های جدی دستگاه قضا با موضوع “تعارض قوانین و دوگانگی مدیریتی مناطق آزاد” اشاره کرد و افزود: این موضوع مخصوصا در دو منطقه‌ی آزاد مهم استان هرمزگان، چالش جدی‌ای هم برای مردم، هم مناطق آزاد و هم دستگاه قضا ایجاد کرده است.

وی با اشاره به گذشت بیش از ۳۰ سال از ایجاد مناطق آزاد در کشور، گفت: این تعارضات در برخی موارد، زمینه‌ساز بروز انحراف و مفاسدی نیز بوده است.

رییس کل دادگستری هرمزگان، با تاکید بر این‌که “در هر قانونی که اسمی از مناطق آزاد و سرزمین اصلی وجود دارد، به تعارضاتی برمی‌خوریم”، خاطرنشان کرد: دادستان جدید باید این موضوع را مدنظر قرار دهد گرچه این تعارضات در کیش به نسبت قشم، در شرایط بسیار بهتری قرار دارد.

وی با تاکید بر این‌که “در دوران مدیریت رحیم سرهنگی در کیش، کم‌ترین چالش‌ها را شاهد بوده‌ایم”، ادامه داد: نقش مدیران در ایجاد توازن بسیار موثر است. قانون‌گذار مناطق آزاد را ایجاد و قوانینی را تیز وضع کرده است و در اجرا نباید سلیقه‌ای عمل گردد یا خساست به خرج داده شود. گاهی قانون به‌خوبی اجرا و اختیارات به‌موقع استفاده نشده‌اند و هنگام خروجی یا پاسخگویی به متولی، بهانه ایجاد می‌کنیم. درصورتی که یکی از اهداف اصلی ماده ۱ قانون چگونگی تأسیس و اداره مناطق آزاد، ایجاد اشتغال مولد است، اما نتوانسته‌ایم این اتفاق را رقم بزنیم.

رضایت نزدیک به ۱۰۰درصدی مردم از دستگاه قضا در کیش

رییس کل دادگستری هرمزگان با تاکید بر این‌که رضایت‌مندی با تعامل و همدلی و وحدت همه‌ی نهادها و ارگان‌ها ایجاد می‌شود، ابراز خرسندی کرد: رضایت‌مندی از قوه قضائیه در سطح استان هرمزگان، حدود ۸۷درصد و در جزیره کیش بیش از ۹۵درصد است.

قهرمانی دستگاه‌ قضا جزیره کیش را یکی از حساس‌ترین دستگاه‌های قضائی کشور دانست و افزود: موضوع، طرفین و ارقام و اعداد پرونده‌ها از جمله مواردی است که بر این حساسیت می‌افزایند.

وی با اشاره به این که سال‌ها محدودیت‌‌ها و تنگناهایی در دستگاه‌ قضاء استان و مخصوصا کیش وجود داشته است، گفت: مخصوصا در دوران ریاست حجه‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای، تدابیر خیلی خوب و دقیقی اتخاذ شد؛ چنانچه از سه الی چهار نفر قاضی به ۱۸ قاضی و ۴۰ کارمند رسیده‌ایم و ساختمان بسیار خوبی در اختیار داریم که با همکاری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، هم‌اکنون یکی از بهترین ساختمان‌های کشور است.

دادستانی، نیازمند مهارت و توانمندی‌های خاص است

رییس کل دادگستری هرمزگان، در این نشست با بیان این مطلب که میزان خدمت مسئولین معمولا حدود چهار سال است، گفت: دادستانی، پست حساسی است که علاوه بر دانش قضایی، تدبیر و مدیریت خاص هم می‌طلبد که همین جایگاه در مناطق آزاد، باز هم مهارت‌های افزون‌تری را نیاز دارد و “محمد عباسی” از پس این وظیفه چنان شایسته برآمد که تقریبا دوبرابر زمان مرسوم و بیش از هشت سال در این کسوت، خدمت کرد.

قهرمانی، با اشاره به گردشگرپذیر بودن جزیره، از میزبانی شایسته و صمیمی عباسی از همکاران دستگاه قضا در دوران خدمتش قدردانی و خاطرنشان کرد: در بازرسی آخر از دادسرا، هیچ مشکلی مشاهده نشد و این نشان می‌دهد وی به نحو احسن از عهده‌ی مسئولیت خود برآمده است چنانچه پرونده‌های مهمی را نیز در موضوعات مختلف و منافع عامه مردم با رعایت کرامت ارباب‌رجوع ساماندهی کرده است.

وی همچنین به تمایل خود و دعوت از عباسی جهت ادامه‌ی خدمت در استان هرمزگان اشاره کرد و افزود: وی با اصرار و خواسته‌ی خود در استان موطن خود، ادامه‌ی خدمت خواهد داد و واضح است که کسی که در منطقه‌ی آزاد کیش توانسته است بیش از هشت سال خدمت سالم و موفق داشته باشد، قطعا ویژگی‌هایی دارد که دستگاه قضا کشور از این توانمندی‌ها بهره‌مند خواهد شد.

رییس کل دادگستری هرمزگان، تاکید کرد: علی سالمی‌زاده، دادستان و سرپرست دادسرا معرفی می‌شوند بین ۲۱۶ قاضی و با توجه به تمامی حساسیت‌ها و چالش‌های موجود انتخاب شده است، کسی که بتواند مشکلات و حواشی منطقه را مدیریت و پرونده‌های حساس را به نتیجه برساند.

قهرمانی با اشاره به تدبیر حضور چندماهه‌ی سالمی‌زاده در کنار عباسی و آشنایی با جو و پرونده‌های‌ منطقه، خاطرنشان کرد: وی از قضات‌ کارآمد، توانمند و باسواد دستگاه قضا استان است که سابقه‌ی مدیریت چندین‌سال اجرای احکام بندرعباس و شعبه ویژه‌ی استان هرمزگان را در کارنامه خود دارد و امیدواریم در این منطقه نیز موفق باشند.

مجتبی قهرمانی در پایان با تاکید بر اهمیت ایجاد تعامل خوب بین دادستانی و اعضای شورای تامین و دیگر مسئولان منطقه گفت: ضمن حفظ استقبال و وزارت دادستان بر ضابطین، باید از اختیارات و ظرفیت‌های قانونی مناطق آزاد کیش که در حوزه‌ی فعالیت دادستان است، حمایت قاطع و قانونی صورت بگیرد تا بتوان از این ظرفیت به نفع نظام، بهره برد و با توجه به یکی از ویژگی‌های جزیره که “گردشگری” است، امیداورم در جهت رفع چالش‌های این حوزه و رونق گردشگری و تجارت با رعایت موازین اقدامات لازم صورت و پشتیبانی از اصناف انجام پذیرد و حقوق عامه مانند برج‌های مسکونی مورد توجه قرار بگیرد.

نشست تودیع و معارفه‌ی دادستان جزیره کیش، ظهر سوم مردادماه در سالن رازی مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش با حضور رییس کل دادگستری هرمزگان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، امام جمعه، اعضای شورای تامین، مسئولین نظامی، انتظامی و سپاه کیش، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، مسئولین و مدیران سازمان و جوامع و اصحاب رسانه برگزار شد.

گزارش تصویری