پیگیری تنبیه دانش‌آموزی در کیش و چگونگی ماجرا

پیرو گزارشی مبنی بر تنبیه بدنی دانش‌آموزی در کیش و پیگیری‌های متعدد و مستمر این رسانه، اداره‌ی آموزش پرورش خطای افراد منتسب به آن اداره را ناپسند دانست و نسبت به معرفی افراد خاطی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری اقدام نمود.

پیرو گزارشی مبنی بر تنبیه بدنی دانش‌آموزی در کیش و پیگیری‌های متعدد و مستمر این رسانه، اداره‌ی آموزش پرورش خطای افراد منتسب به آن اداره را ناپسند دانست و نسبت به معرفی افراد خاطی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری اقدام نمود. اما مشخص شد خطای مذکور به شکل و شدت نقل‌شده نبوده و ماجرا با همزمانی رفتار ناشایست والدین یک کودک و موج‌سواری مقامی رسمی از اداره با نیت سوء و با اهداف شخصی! شکل گرفته است.

به گزارش اخبار جزایر، قلم، مقدس‌ترین ابزار و به همان اندازه سلاحی بُرنده است و هرگز مباد که جز در مسیر حق بنویسد.
رسانه‌های کیش و مردم مهربان جزیره و مسئولان متعهد، پیرو خبری با موضوع تنبیه‌بدنی دانش‌آموزی یتیم و فقیر در یکی از مدارس کیش، با حساسیت و با نیت دفاع از حق مظلوم به پیگیری جدی ماجرا پرداختند.
طبق تحقیقات فراگیر و متعدد این رسانه، مشخص شد شدت برخورد فیزیکی با دانش‌آموز اصلا به‌شکل گزارش‌شده نبوده و این تعارض در گزارش به‌صورت عامدانه و با هدایت مسئولی از بدنه‌ی اداره‌ی آموزش و پرورش! و توسط دو تن از اعضای انجمن اولیا و مربیان مدرسه انجام پذیرفته که هیچ‌‌کدام حاضر به گفت‌وگو، حضور یا هرگونه توضیحی درخصوص تناقضات موجود نشدند و برخلاف ادعای قبلی‌شان که حاضر به شهادت آنچه گفته و مکتوب‌ کرده‌اند، هستند؛ کلا پاسخ تلفن احدی از افراد اعم از خبرنگار این رسانه، اعضای انجمن و مسئولین اداره را ندادند. که البته این تناقضات از بار تقصیر مسئولین اداره نمی‌کاهد. گرچه به استنباط این رسانه، این تنبیه واقعا جنبه‌ی تادیبی داشته که درجهت مصلحت جلوگیری از مفسده‌های بعدی که صرفا برای دانش‌آموز یتیم خطر داشته انجام شده؛ اتفاقاتی که شاید هرگز به گوش هیچ‌یک از ما نمی‌رسید.
شایان ذکر است، ریاست اداره آموزش و پرورش تا آخرین لحظه از چنین ماجرایی پیش از انتشار خبر، کاملا ابراز بی‌اطلاعی کرد؛ اما از نظر این رسانه، این انکار قابل پذیرش نبود و درنهایت با پذیرش خطا از طرف مسئولین و رییس اداره، تصمیم بر اقدام قاطع و عاجل و معرفی افراد خاطی به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات استان شد.
تخلف اصلی اداره از نظر رسانه، مردم و برخی مسئولین حاکمیتی، بیش از سه هفته مسکوت گذاشتن این اتفاق و عدم هرگونه رسیدگی بود که البته در نشستی با حضور برخی موافقین و مخالفین عنوان شد: واقعا مشکل خاصی نبوده و طی صورتجلسه‌ای در مورخ ۴ اردیبهشت یعنی دو روز بعد از اتفاق (که مشاهده شد و دراختیار ما قرار دارد) این ماجرا به فرجام می‌رسد؛ جالب آن‌که امضای رئیس انجمن (شاکی اصلی صورتجلسه‌ی بعدی منجر به طرح رسانه‌ای موضوع) نیز پای این صورتجلسه است.

جزئیات مبسوط پیگیری‌های متعدد این رسانه، بدین شرح اعلام می‌گردد:

۱. شروع ماجرا از “بازی” کودکانه‌ی دو_سه دانش‌آموز بوده و با پیگیری خشونت‌آمیز، موهن و بی‌منطق والدین یکی از دانش‌آموزان (که دچار خراش سطحی بر پیشانی و بینی در اثر زمین‌خوردن میان بازی شده) به فضایی متشنج تبدیل می‌گردد.

۲. والدین دانش‌آموز ن.ش در هنگام حضور در مدرسه اقدام به تحقیر با دانش‌آموز ح.ک (سوژه‌ی گزارش قبلی) می‌نمایند. ابتدا مادر و بعد از آن پدر که علاوه بر ضربه با دست به پیشانی کودک و سیلی، او را تهدید به شکایت به پلیس و اعزام وی به کانون اصلاح و تربیت می‌کند.

۳. حمایت به‌حق مدیر مدرسه (در این مقطع) از دانش‌آموز ح.ک، اولیای ن.ش را تحریک‌تر می‌کند و وی با توهین به مدرسه و مدیر مدرسه؛ درخواست حضور پلیس می‌کند و بعد از اطلاع از عدم چنین امکانی (به دلیل منع قانونی) طی تماسی بازرسی و حراست اداره آموزش و پرورش را به حضور در مدرسه می‌خواند.

۴. یکی از کارشناس‌مسئولان اداره آموزش و پرورش بعد از تماس آن ولی، با مدیر مدرسه تماس می‌گیرد، طی این تماس چیزی جز فریادهای ولی مذکور (پدر دانش‌آموز ن.ش) و استیصال مدیر نمی‌شنود و به قصد فیصله دادن به غائله همراه با مسئولی دیگر عازم مدرسه می‌شود.

۵. متاسفانه بعد از ورود این دو مسئول، مدیر مدرسه وی را درجریان کامل ماوقع نمی‌گذارد. چنانچه این مسئول در نشستی با حضور این رسانه و اعضای انجمن در محل اداره آموزش و پرورش، اذعان و گلایه داشت که درصورت اطلاع از موضوع، ورق برمی‌گشت و بی هیچ حرفی والدین دانش‌آموز ن.ش را به‌موجب خطای بزرگی که کرده‌اند و برخورد فیزیکی و تحقیر و تهدید دانش‌آموز ح.ک به پاسخگویی قانونی و مطالبه‌ی حق کودک یتیم فرا می‌خواند.

۶. رئیس اداره آموزش و پرورش کیش رفتار یکی از این دو مسئول را پسندیده ندانسته و این عمل را اشتباه دانست.

۷. در جریان این ماجرا، والدین ن.ش همچنان و با تندی فراوان خواستار برخورد قضایی با کودک و اخراج وی می‌گردند که کارشناس مسئول مذکور با ضربه‌‌ای به پشت گردن دانش‌آموز ح.ک می‌زند از وی می‌پرسد مگر قول اصلاح نداده بودی و… درنهایت والدین ن.ش را قانع به ختم ماجرا می‌کند
** رئیس اداره‌ی آموزش و پرورش، خطای همین تنبیه ولو خفیف و در کنار پاره‌ای تخلفات از برخی افراد دیگر را غیر قابل پذیرش دانست و این افراد به هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری استان معرفی شدند.

۸. لحظه‌ای بعد از این اتفاق، مسئول فوق‌الذکر، دانش‌آموز مذکور را نزد خود آورده و با به‌آغوش‌کشیدن و دلجویی از وی، خطرات هرگونه رفتارهای خشونت‌آمیز را به او گوشزد می‌کند (این مسئول از تحقیر شدن این دانش‌آموز توسط والدین دانش‌آموز دیگر مطلع نبوده است)

۹. تمامی اقدامات مسئول بازرسی اداره، برگرفته از شناخت قبلی و در جهت حمایت از کودک مزبور و اصل نگرانی وی از در جریان افتادن پرونده‌ی قضایی و خروج این کودک از چتر حمایتی کیش بوده است.

۱۰. کودک در عین مظلومیت به‌دلیل شرایط زندگی نامناسبی که دارد دارای تعدادی پرونده شکایت و تعهد سرپرست وی در خصوص اصلاح رویه رفتاری کودک، نزد بازرسی و حراست آموزش و پرورش، پیش از این واقعه است که با دخالت و حمایت اداره آموزش و پرورش تاکنون مدیریت شده است. طبق مستندات، در تاریخ ۱۹ دیماه ۱۴۰۲ نیز به مرکز مشاوره آموزش و پرورش معرفی گردیده است.

۱۱. والدین تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه، با تالم خاطر شدید از شرایط این کودک و برخوردی که در بسیاری از مواقع توسط خیلی از والدین دیگر با وی می‌شود، ابراز تاسف کردند و گفتند: تحقیر این کودک در جامعه برای برخی عادت و برای کودک پذیرفته شده است.

۱۲. اعضای انجمن مدرسه، _ افرادی غیر از رییس انجمن و یکی دیگر از اعضا که تنها شاهد عینی ماجرا و تنها افراد تنظیم و امضاکننده‌ی صورتجلسه‌ی شکایت بودند _ اول: تنبیه بدنی ولو خفیف دانش‌آموز ح.ک توسط مسئول اداره را نپسندیده و به‌شدت رد و تقبیح کردند. دوم نسبت به تحقیر و کتک والدین دانش‌آموز دیگر، ابراز انزجار و از مدل رفتاری آن خانواده که گویا سابقه داشته ابراز تاسف کردند.

۱۳. یکی از اعضای انجمن با اشاره به سابقه‌ی تدریس خصوصی به دانش‌آموز ح.ک و عدم تمایل به ادامه‌ی این روند و قطع تدریس، مقابله با این دانش‌آموز را جز با جدیت و کمی خشونت ممکن ندانست که این نظر توسط دیگر اعضا رد شد.

۱۴. طرح اتفاق مذکور و ارسال گزارش آن به رسانه‌ها بعد از گذشت بیست و چند روز از ماجرا، با نیت سوء و تسویه‌حساب‌های شخصی توسط یکی از مسئولین فعلی اداره آموزش و پرورش صورت گرفته است که جزئیات بیشتر آن درصورت عدم منع قانونی، در گزارش‌های بعدی منتشر خواهد شد.

۱۵.مقرر شده است، علاوه بر رسیدگی‌های مرکز مشاوره آموزش و پرورش، اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی نیز به حمایت از این کودک بپردازد.

۱۶. در متن شهادت رئیس انجمن و یکی از اعضا که تنها شاهد عینی ماجرا بوده، رونوشت اطلاعات سپاه پاراف و همچنین عنوان شده که بارها شکایت و پیگیری به اداره آموزش و پرورش شده که این امر از طرف هر دو نهاد تکذیب شد.

ناگفته نماند نیاز به حمایت‌های مالی و روانی برای این دانش‌آموز که البته یک نفر از جامعه‌ی مشابه او می‌باشد همچنان وجود دارد و امیدواریم با سرد شدن احساسات مردمی، این حمایت‌ها فراموش نگردند.
دانش‌آموز مذکور، نه‌تنها پدر ندارد و مادرش وی را رها کرده است، که از هیچ حمایت دیگری حتی از خانواده‌ی پدری که دارای تمکن مالی بوده و ساکن کیش هستند نیز برخوردار نیست.

آنچه اطمینان‌بخش است، اقدام قاطع آموزش و پرورش بعد از اطلاع از چگونگی ماجرا و همچنین پیگیری قانونی مراجع ذیصلاح می‌باشد.

گفتنی است این گزارش بر اساس تحقیقات میدانی و گفت‌وگو با برخی والدین، گفت‌وگو با رئیس اداره آموزش و پرورش، گفت‌وگو با مسئول حراست اداره، گفت‌وگو با مسئول بازرسی اداره، گفت‌وگو با مدیر مدرسه، گفت‌وگو با اعضای انجمن مدرسه(غیر از دو نفر شاکی و شاهد اصلی!) تهیه و تنظیم شده است.
درصورت نیل به هرگونه نتیجه‌ی کامل‌تر یا مغایر دریافت‌های کنونی، قطعا اطلاعات تکمیلی جدید یا اصلاحی منتشر خواهد شد.