گزارش‌های میدانی اخبارجزایر از قشم می‌گوید،

تردّد موتورسیکلت‌های فاقد چراغ در جاده‌های غرب قشم؛ خطر جدی برای جان شهروندان

جاده‌های غرب جزیره قشم — به‌ویژه مسیر گوران تا چاهو شرقی — در تاریکی مطلق و با پل‌های آسیب‌دیده، بستری خطرناک برای تردد خودروها و موتورسیکلت‌ها شده است. در چنین شرایطی، حضور موتورسیکلت‌های فاقد چراغ به معضلی تبدیل شده که بار تلفات و خسارت آن معمولاً به سود رانندگان خودرو ختم نمی‌شود؛ زیرا اثبات نداشتن چراغ در صحنه تصادف دشوار است.

به گزارش پایگاه خبری اخبار جزایر، ساکنان و رانندگان عبوری از غرب جزیره قشم طی روزهای اخیر بارها از وضعیت نامناسب روشنایی و تخریب برخی پل‌ها و شانه راه‌ها در مسیر گوران تا چاهو شرقی گلایه کرده‌اند. آنها می‌گویند تاریکی ممتد در طول شب، دید رانندگان را به‌طور چشمگیری کاهش داده و هرگونه حرکت ناگهانی – به‌ویژه حضور موتورسیکلت‌های فاقد چراغ — شانس وقوع تصادف مرگبار را افزایش می‌دهد. این گزارش که از گفت‌وگو با چند تن از اهالی و رانندگان محلی استخراج شد، افزون بر نگرانی‌های ایمنی، خواستار اقدام فوری مسئولان محلی شده است.

چرا موتورسیکلت‌های فاقد چراغ خطرناک‌اند؟

موتورسیکلت‌هایی که چراغ‌های جلو یا عقب کارآمد ندارند در جاده‌های تاریک عملاً نامرئی‌اند؛ خصوصاً زمانی که با سرعت حرکت می‌کنند یا در بین خودروها مانور می‌دهند. در بسیاری از حوادث گزارش‌شده، راننده خودرو که به سمت مسیر مخالف یا جلوی خود چراغی را ندیده، ناگزیر به ترمز ناگهانی یا تغییر مسیر شده و نتیجه، برخورد یا واژگونی شده است. مطابق گزارش‌ها، در صحنه تصادف تشخیص اینکه آیا موتورسیکلت چراغ داشته یا نه بسیار دشوار است و این مسأله عموماً به ضرر راننده خودرو تمام می‌شود.

اقدامات پیشین و وضعیت نظارت

پلیس راهور شهرستان قشم در گذشته با اجرای طرح‌های ویژه، با موتورسیکلت‌ها و خودروهای متخلف برخورد کرده و نمونه‌هایی از توقیف موتورسیکلت‌ها نیز در سال‌های اخیر گزارش شده است؛ برای مثال، طرح توقیف موتورسیکلت‌های متخلف در قشم اجرایی شده و در پوشش این طرح‌ها ده‌ها دستگاه توقیف شده‌اند.

علاوه بر این، مسئولان محلی و نمایندگان مردم در مجلس و سازمان منطقه آزاد قشم پیگیری طرح‌های بهبودش مواصلاتی را آغاز کرده‌اند: از جمله پیگیری دو بانده شدن مسیر گوران به باسعیدو که در دستور کار قرار گرفته است و نمایندگان وعده داده‌اند روند اجرای آن را تسریع کنند. اجرای این پروژه می‌تواند به‌تدریج بخشی از مشکلات ایمنی را کاهش دهد.

پیامدهای احتمالی و خسارت‌ها

خطر برخورد با موتورسیکلت فاقد چراغ تنها محدود به خسارات مالی نیست؛ این حوادث می‌تواند منجر به جراحات شدید، قطع عضو یا فوت شود. همچنین پیامد روانی و هزینه‌های درمانی برای خانواده‌ها و نظام سلامت محلی قابل‌توجه است. کارشناسان ایمنی راه معتقدند روشنایی راه‌ها، تعمیر پل‌ها و اقدامات انتظامی ترکیبی است که می‌تواند ریسک را به‌صورت چشمگیر کاهش دهد.

خواسته‌های ساکنان و پیشنهادها

ساکنان و فعالان محلی از مسئولان شهرستان قشم، پلیس راهور، اداره راهداری و سازمان منطقه آزاد درخواست کرده‌اند:
گشت‌های ویژه و ایست‌های بازرسی برای شناسایی و برخورد با موتورسیکلت‌های فاقد چراغ و مدارک قانونی افزایش یابد؛
تعمیر فوری پل‌های آسیب‌دیده و افزایش روشنایی معابر در کوتاه‌مدت انجام شود؛
برنامه‌ای برای آموزش و اطلاع‌رسانی به موتورسواران و خانواده‌ها درباره خطرات تردد در شب و الزام به استفاده از چراغ و کلاه ایمنی اجرا شود؛
در میان‌مدت، پروژه‌های عمرانی مانند دو بانده شدن و بهسازی حاشیه جاده تسریع شود.

واکنش احتمالی مقامات

با وجود گزارش‌های قبلی درباره اجرای طرح‌های برخورد با موتورسیکلت‌های متخلف در قشم، ساکنان می‌گویند این اقدامات کافی نبوده و خواهان برخورد جدی‌تر و مستمر هستند. تماس با روابط عمومی فرمانداری و پلیس راهور شهرستان قشم برای کسب توضیحات رسمی پیگیری می‌شود و چنان‌چه پاسخ رسمی دریافت شود، متن خبر تکمیل و به‌روزرسانی خواهد شد.

تردّد موتورسیکلت‌های فاقد چراغ در جاده‌های تاریک غرب قشم مسأله‌ای است که به‌سرعت قابلیت تبدیل شدن به بحران انسانی را دارد. ترکیب ضعف زیرساخت (تاریکی و پل‌های آسیب‌دیده) و تخلفات ترافیکی نیازمند واکنش فوری دستگاه‌های مسئول است: هم افزایش نظارت انتظامی و هم اقدام عمرانی برای بهبود روشنایی و ایمنی راه‌ها. اهالی خواستار اقدام جدی و زمان‌بندی‌شده هستند تا جان شهروندان و مسافران جزیره از خطر مصون بماند.